Nieuwe pennenbank en profileermachine

Submitted by admin on

“Onze flexibiliteit blijft maximaal behouden” 
Schiffeleers anticipeert op veranderende markt met geïntegreerde pennenbank en profileermachine

Onze woningbouwmarkt valt in niets te vergelijken met de omringende landen. Belgen bouwen graag individueel, op maat van hun eigen smaak. Daarop anticipeert schrijnwerkspecialist Schiffeleers in Alken met een nieuwe pennenbank en profileermachine van Vertongen. “Hiermee positioneren we ons tussen de grote industriële spelers en de vakman-schrijnwerker”, vertelt gedelegeerd bestuurder Geert Schiffeleers. “Enerzijds automatiseren we om rendabel en snel te kunnen werken, anderzijds spelen we flexibel in op de specifieke noden van individuele klanten. Onze medewerkers blijven echte vakspecialisten, maar ze krijgen wel alle tools om vlot en efficiënt te werken.”

In 1968 begon Theo Schiffeleers in Alken met een eenmansglashandel. Van dan af kende Schiffeleers een voortdurende evolutie. Als gevolg van de crisis koos het bedrijf in de jaren 80 voor een totaal andere aanpak en stortte het zich met succes op de verandamarkt. “Een logische stap”, stelt Geert Schiffeleers, gedelegeerd bestuurder van de familiale kmo. “Zo zaten we niet in het vaarwater van ons toenmalige cliënteel. En bovendien konden we in onze veranda’s voor meer vierkante meters glas kwijt dan in een woning, zeker omdat wij ook in de daken glas gingen verwerken.”
De focus op veranda’s bracht Schiffeleers tot aanzienlijke investeringen. “Daarom zijn we ons al snel gaan verbreden en begonnen we ook met de productie van deuren en ramen, inclusief de glaspartijen”, vertelt Geert. “We zijn begonnen met de productie van houten schrijnwerk, maar al snel volgde pvc en later ook aluminium. In het begin kochten we pvc en aluminium profielen aan, maar de kwaliteit van de afwerking was voor ons altijd een struikelblok. Vandaar de keuze om naast houten ramen ook zelf de ramen uit pvc en aluminium te produceren. Om kwaliteit te kunnen garanderen.”

Renovatie van één deur

Schiffeleers werkt vooral voor particulieren, maar ook professionelen vinden de weg naar Alken. “De projectmarkt is goed voor ongeveer 15 procent van onze business”, weet Geert Schiffeleers. “We geven de voorkeur aan projecten waarbij de opdrachtgever een zekere kwaliteit wil nastreven. Daarom zijn we graag al vanaf de voorstudie bij het project betrokken. Het is heel fijn om grootschalige projecten binnen te halen, maar we doen met even veel plezier renovaties van slechts één deur en één raam. Vandaar ook onze specifieke manier van automatiseren. We proberen een mooi evenwicht te bewaren, zodat we nog flexibel kunnen inspelen op specifieke wensen. Als onze machines uitvallen, kunnen wij nog altijd ramen blijven produceren. We houden trouwens alles in eigen huis, van verkoop, opmeting en productie tot de plaatsing. We hebben al pogingen gedaan om meer te outsourcen, maar dat is niet ons ding. Als je zo lang hebt gewerkt aan een bepaalde kwaliteit, gooi je dat niet zomaar te grabbel.”

Bewust kiezen voor hout

Vandaag zijn aluminium ramen goed voor de helft van de omzet van Schiffeleers. Pvc vertegenwoordigt ongeveer 30 procent van de business en hout is goed voor 20 procent. “De bouwheer kiest tegenwoordig veel bewuster voor hout dan tien jaar geleden”, zegt Geert Schiffeleers. “Toen was het nog heel normaal dat je houten ramen liet plaatsen. Dat is vandaag niet langer het geval. Maar door het belang van energiezuinig bouwen en het groeiende ecologisch bewustzijn,  komt hout wel sterk terug op de voorgrond. Passieframen in hout zijn even competitief als aluminium ramen. Ook vanwege de vormgeving, de warmte, de algemene uitstraling.”

Stap vooruit denken

Midden 2012 was Schiffeleers qua houtbewerking nog heel artisanaal bezig. De frezen waren aan vervanging toe. Daarom stond het bedrijf op een keerpunt: enerzijds was er de wil om te automatiseren, maar anderzijds ook de wens om maximale flexibiliteit te behouden. Het antwoord lag niet voor de hand, tot Schiffeleers het probleem aankaartte bij gereedschappenfabriek Oertli. “Heel belangrijk als je een nieuwe machine aankoopt, is dat ze niet alleen vandaag rendeert, maar ook op lange termijn”, weet Theo Laeven, Hoofd Verkoop Buitendienst bij Oertli. “Een machine moet zeker vijftien jaar meekunnen, dus je moet echt een stap vooruit denken. Dan gaat het niet alleen over procesinnovatie en verbeteringen op technisch vlak, ook de producten die je vervaardigt moeten hun tijd vooruit zijn.”
In samenspraak met Oertli en leverancier Van Belle maakte Schiffeleers de vooruitstrevende keuze om het 58 mm-systeem te verlaten en te kiezen voor profielen van 68 mm. Dat stelt Schiffeleers in staat stelt om energiezuinige oplossingen te produceren die ook voldoen aan de normeringen voor gelaagd glas. “Bovendien kunnen ze zo een ander cliënteel gaan opzoeken”, zegt Theo Laeven. “Een U-waarde van 1.1 W/m²K volstaat binnenkort niet meer, de consument wil meer.”
Precies om die reden koos Schiffeleers ervoor om naast de profielen van 68 mm ook profielen van 90 mm breed te gaan produceren. “Eerst dachten we nog aan 80 mm”, vertelt Geert Schiffeleers. “Maar omdat ik vanuit de projectmarkt steeds vaker over 90 mm hoorde spreken, ging er een belletje rinkelen. Toen hebben we onmiddellijk het tekenwerk dat al aan de gang was stopgezet en resoluut voor 90 mm gekozen.”
Theo Laeven zag hoe het groeiproces binnen Schiffeleers zich voltrok. “Zoiets gebeurt meestal stapsgewijs. In het begin denk je: moet dat allemaal wel? Tot je er dieper over gaat nadenken. Dan ontstaat er een zeker bewustzijn en uiteindelijk ook het besef dat je een revolutionair product moet neerzetten. Vergelijk het met een auto: als je een nieuw model aanschaft wil je erop vooruit gaan, want hij moet tenslotte jaren meegaan.”

Drie alternatieven

Van Belle en Oertli zijn rasechte houtspecialisten. Theo Laeven: “Het is voor ons van cruciaal belang dat we de concurrentie aangaan met pvc en aluminium door competitieve producten in de markt te zetten. De spelers in aluminium en pvc hebben zich de laatste jaren zeer sterk geprofileerd. Daarom is het hoog tijd dat ook de houtsector opnieuw een statement maakt.”
Schiffeleers ging helemaal mee in die filosofie. En daarvoor was naast een nieuwe machine ook hernieuwde aandacht nodig voor de houtsoorten. Geert Schiffeleers: “De kwaliteit van tropisch hardhout gaat zienderogen achteruit. Daarom hebben we gezocht naar alternatieven. Onze keuze viel daarbij in de eerste plaats op Sapelli, duurzaam Afrikaans hardhout. Voor klanten die geen tropisch hout willen, hebben we Accoya. Dat is kwalitatief dennenhout uit Nieuw-Zeeland dat een speciale behandeling ondergaat. Het is snelgroeiend, duurzaam en het isoleert goed. Als derde alternatief, voor klanten die liever geen hout willen van de andere kant van de wereld, hebben we ook Europees hout.”
Schiffeleers werkt bovendien met gelamelleerd hout. En dat om verschillende redenen: “Er is het ecologische aspect. Er gaat veel minder hout verloren en ook dunne bomen kunnen verwerkt worden. Door het lamelleren van onze Sapelli, dat door lokale bedrijven in Afrika gebeurt, halen we een rendement van 70 procent. En dat terwijl er van massief tropisch hardhout normaal gezien amper 30 procent overblijft. Werken met gelamelleerd hout is dus veel duurzamer. Maar ook de kwaliteit gaat erop vooruit, want gelamelleerd hout is stabieler. Zelfs in een goede massieve balk krijg je na verloop van tijd een bepaalde torsie. Als je werkt met verschillende lagen hout, heb je dat niet meer omdat de verschillende stukken elkaar als het ware in bedwang houden”, aldus Geert Schiffeleers.

Penpro 8

En zo vielen alle puzzelstukjes samen: een nieuwe machine, optimale houtsoorten en het gebruik van samengesteld hout. Oertli en Van Belle deden het voorbereidende werk en tekende alle nodige functionaliteiten uit. “Op basis van die informatie hebben wij een volautomatische machine samengesteld waarmee Schiffeleers alle nodige pennen, gatverbindingen en profileringen kan produceren, zowel binnen als buiten en kriskras door elkaar”, vertelt Tom De Smet, General Manager van machinebouwer Vertongen.
De machine, met de naam Penpro 8, beschikt over een pennenbank met een zaag en twee lange assen en over een profileerbank met twee lange assen, een beslagfrees, een groeffrees en een glaslatzaag. Tom De Smet: “Door de pennenbank en de profileerbank haaks op elkaar te plaatsen in een hoekopstelling, kan de machine perfect door één man bediend worden. Door de geïntegreerde glaslatzaag kan hij zelfs twee bewerkingen in één keer uitvoeren. Bovendien kunnen de pennenbank en de profileerbank tegelijkertijd werken, zodat er geen verliestijd meer is. En omdat we alle gereedschappen opgesplitst hebben en gemonteerd op twee assen, nemen de combinatiemogelijkheden sterk toe. Uiteraard kunnen we nog verder automatiseren, maar dit is voor Schiffeleers de ideale oplossing.”
Rudy Van Belle beaamt: “Hiermee hebben de vakmannen van Schiffeleers alles wat ze nodig hebben. Ze hoeven niet meer het atelier op en af te rijden met de profielen en moeten ook geen nieuwe frezenset meer monteren.”
“En de dode tijd kunnen ze nuttig opvullen. Als de profileerbank en de pennenbank tegelijk draaien, kunnen ze gelijktijdig zelfs nog nummeringen aanbrengen op profielen en krukgaten boren. De machine houdt de vakman in een mooi ritme, een vaste flow die het eindproduct ten goede komt”, aldus Toon Ketelslagers van Schiffeleers.

Prijs verlaagd

De Penpro 8, inclusief gereedschappen, aanzuiging en de aanpassing van het elektriciteitsnet, kostte Schiffeleers 250.000 euro. Maar de eindklant zal geen euro meer betalen voor zijn ramen, integendeel. “We hebben onze kostprijs zelfs verlaagd”, vertelt Geert Schiffeleers. “Want we realiseren niet alleen een hogere afwerkingsgraad, ook onze capaciteit is toegenomen, waardoor we een hogere volume kunnen draaien. Gevoelsmatig zou je misschien kunnen redeneren dat die investering zo snel mogelijk terugverdiend moet zijn. Maar zo zien wij het niet. Dit is geen tussenoplossing, maar een doortastende investering op lange termijn.”
Volgens Rudy Van Belle neemt Schiffeleers met de Penpro 8 en de onderliggende filosofie een unieke positie in op de Belgische markt. “Ze zijn nu perfect uitgerust voor nieuwe producten, gelamelleerd hout, grote afrondingen … Ze hebben geprofiteerd van de remmende voorsprong van de concurrentie. En daar kan je echt iets mee doen.”
“Ik heb duidelijk het gevoel dat we een stap vooruit gezet hebben. We hebben ook samengezeten met alle interne betrokkenen, van de vakmannen in het atelier tot de boekhouding en de receptie. Iedereen was overdonderd. Maar een houten raam is nu eenmaal enorm complex geworden”,